måndag 11 december 2017

SMÅTT OCH GOTT

Så här i jultider har jag snöat in på stickade tumvantar i olika ullgarner. När de är färdiga valkar jag dem i maskin (40-graderstvätt). De får en härligt mjuk yta och blir ju dessutom inte så stickiga. De stora vita och de små vita vantarna är stickade i ett mjukt ullgarn från Boda Backe Fårgård, vars ägarinna är med i Skapande Händer, konsthantvers-butiken i Sätra Brunn, där jag också är med.
De andra vantarna är stickade i ett tjockare islandsgarn, Lettlopi, ett garn som också passar utmärkt för valkning.
Julmarknad vid Sala Silvergruva i helgen. Lena, Lisbet och jag hade laddat upp med många mattor, sittdynor, stickade vantar och sockor julkort m.m. Som ni ser var det dragigt och kallt, för dörren ut var vidöppen hela dagen, men vi värmde oss med kaffe, te och prat.
Nedanför syns en närbild på en matta Lena nyligen vävt. Jag blev så förtjust i färgerna och mönstret så jag köpte den själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar