måndag 6 april 2015

SMÅTT OCH GOTT: Pyssel i påsk

Mina systrar med män har varit på påskbesök. Vi har roat oss med att måla tuppar och göra halmkronor, fast vi använde oss av vass. Vasskronor får vi säga i stället. Vassen plockade jag och Sven vid Orsasjöns strand tidigt i våras. Nu hade den torkar bra och sedan vi skalat av den gick den utmärkt att använda. Det svåraste var att få en sprickfri delningsyta. Vi hade en fintandad såg och lyckades sisådär.

Kronan är påbörjad, därav de lösa trådarna.


Här är mitt och min ena systers första försök.
Möjligheterna är ju många att utforma kronorna och bruket är uråldrigt. Min yngsta syster, som har gått på kurs i tillverkning av halmkronor,  instruerade oss.

De små tussarna i olika färger är färgad ull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar