måndag 16 februari 2015

VERKSAMHET: Mattor

Ny matta på gång, tuskaft varvat med rosengång, en klassisk blandning som ger effektfullt resultat.
Det är Ulla som skapar och väver


Den här mattan har jag vävt i vävstugan. Den ligger i vårt sovrum och jag tycker mycket om den. Tekniken är jämtlandsdräll.
Den finns på sid. 62 i NYA VÄVAR.


Jag har använt vita mattrasor, som följde med en vävstol jag köpte en gång i tiden. Till de andra partierna har jag använt mattrasor från en gardin med blommor i många olika färger. Det gör ett mera levande intryck i kontrast till det helt vita.


På bilden nedanför har Annika nyss påbörjat en matta i samma varp.


















En gammal och väl använd matta, som en av deltagarna i vävstugan hittade i sitt hus. Vi tycker att den är så charmig och litet ovanlig med sitt inslag med munkabälte. En utmaning att väva, men det är det som gör livet spännande.
Återkommer senare med hur arbetet går.











Här är tre mattor vävda med samma idé på varp.
Vi har vävt ett otal mattor med det här utseendet på varpen. Det färgade inslaget har varierat, ofta svart, men ibland blått eller brunt. Det ger mattan litet extra liv med de mörkare ränderna.
Beskrivning från vänster:
Parti 1: oblekt mattvarp 1 tr i rör
Parti 2: färgad mattvarp, 1 tr i rör

Parti 3: oblekt mattvarp,1 tr i rör
          Parti 4: 1 tr oblekt mattvarp, 2 tr färgad mattvarp, oblekt 1 tr i rör, färgad 2 tr i rör
osv.




Här väver Anita en matta med samma idé i varpen.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar